lördag 30 mars 2013

100 sätt att rädda världen

Jag fick boken 100 sätt att rädda världen av Johan Tell av min syster för nästan fem år sedan redan. Jag har både läst den och läst om den.


100 sätt att rädda världen (inbunden) 
 
Förutom att den är trevlig och inspirerande så är den handfast och praktisk. En del saker som Tell tar upp är frustrerande och förfärliga eftersom det inte har hänt särskilt mycket sedan boken skrevs 2007. T ex sätt nr #40, Ät mer vegetariskt. Som jag själv har varit inne på här i bloggen är detta ett problem här hos oss, och försöker man gå ned i vikt medelst en lågkolhydratkost (något som är betydligt vanligare idag än 2007) så förbrukar man förstås ännu mer resurser.

Å andra sidan har vissa andra saker faktiskt gått åt rätt håll: Tells råd nr #1 och #100 är att kontakta våra politiker (för att visa på att oavsett vad vi individer själva gör så behövs det även åtgärder på den samhälleliga nivån). Detta gäller förstås fortfarande, men medvetenheten har ökat, och vill man sätta ytterligare press på sin politiker så kan man t ex underteckna Föräldravrålet och stödja Kemikalieupproret.

Vidare är råd nr #54 att använda internet istället för att köpa CD-skivor och DVD-filmer. Möjligheterna till att göra det lagligt har ju formligen exploderat sedan 2007. Själv använder jag Spotify i princip dagligen, svtplay eller Bolibompaplay flera gånger i veckan och voddler eller netflix då och då för att se film. För att inte tala om hur mycket jag lyssnar på radio via sr.se....

I stort kan jag rekommendera Tells bok, och kommer att skriva några fler blogginlägg framöver utifrån den. Det var verkligen ganska inspirerande att läsa om den och fundera på vad jag redan har förbättrat och vad jag har kvar att jobba med.

2 kommentarer:

  1. Jag har också skrivit under färäldravrålet och kemikalieupproret :) måste läsa boken!

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Ja, gör det! :) Det är en bra bok.

    SvaraRadera