fredag 22 mars 2013

Lappa och laga

Jag är, som tidigare konstaterats, en obotlig snåljåp. Nuförtiden är det ju (som tur är) lite fashionabelt att vara snål, hålla tillbaka på sin konsumtion och sådär. Men häromdagen försökte jag köpa ett par nya jeans, och kunde konstatera att de bästa jag hittade bara var halvbra och kostade tusen spänn! 1000 kr! Det är faktiskt en förmögenhet! Jag köpte dem, men när jag kom hem och upptäckte att vi hade fått en p-bot (vilket inte rimmar med min självbild, jag är ju cyklist!) bestämde jag mig för att de nya jeansen verkligen inte var värda pengarna. Jag lämnade tillbaka dem.

Istället började jag fundera på ett sätt att laga något av de många par trasiga jeans jag äger. Och då fick symaskinen komma fram. Principiellt är jag ju för att laga saker och slita på dem lite längre.

 4-åringsknä mot legofond
När barnens byxor är trasiga brukar det bli pepparkakshjärtan på knäna. Men det funkar inte riktigt på vuxenbyxor som man vill ha på sig på ett respektabelt skrivbordsjobb. Som tur var hittade jag denna formidabla instruktionsvideo. Här visas det hur man lagar trasiga jeans, och det funkade faktiskt förträffligt.



Nu är bilden tyvärr jättedålig, men ändå: I dare you - tala om var nånstans de här byxorna var trasiga ifall ni kan! Jag betalar min p-bot (men tar cykeln i fortsättningen) och känner mig som om jag ändå har sparat pengar. Ha!


3 kommentarer:

  1. Men fy vad surt med parkeringsbot! Jag har lyckats få det ett par gånger när jag glömt att ställa p-skivan.
    Helt med dig på iden att slita på det man har, men har man ett jobb som kräver viss stil på kläderna är det ju bra om de går att fixa till snyggt!

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Imorgon blir det cykel, banne mig.

    SvaraRadera
  3. kolla .. miljövänligt & mycket snyggt, dessutom tar det 0 tid i anspråk www.swedpatch.se

    SvaraRadera