torsdag 11 oktober 2012

Tomaterna

I helgen som var knäppte plötsligt frosten till, så jag bestämde att tomaternas stund var kommen.
 
Med viss sorg i hjärtat skördade jag alla de stackars gröna tomaterna och la på en hylla i förrådet i hopp om att de kan eftermogna. Själva tomatplantorna hamnade på komposten.

Idag såg det ut så här på hyllan i förrådet:
 
Några av den gula sorten har börjat gulna! Det känns hoppfullt. I förrådet står också flera burkar äppelmos och en korg full av schalottenlök, så trots att det egentligen inte är nåt matförråd så blir det lite matförrådskänsla där. Några vinflaskor och (köpe-)potatispåsar får också plats bland trädgårdsmöbler, skidor och pensionerade barnvagnar. Samt frysboxen som ikväll ska fyllas med lokalproducerat ekologiskt kött - åtminstone hoppas jag att det blir ikväll, bonden har ändrat sig om när han kommer ett par gånger. Men man kan ju förstå att det är mera logistiskt krångligt att direktförsälja sitt kött än att bara köra iväg sina djur till slakteriet och sedan låta andra, opersonliga, distributionskanaler ta över. Så jag har inga problem med att vara flexibel med avseende på leveransdatum.
 
Några tomater som jag skördade före frostknäppen ligger på en hylla i skafferiet och verkar också mogna så sakteliga. Fast det är inget riktigt svalskafferi utan bara ett vanligt köksskåp så förmodigen går det bättre för de tomater som hamnade ute i förrådet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar