torsdag 15 augusti 2013

Vad blir det till middag?

Om man går omkring i trädgården och rotar lite en stund före middagen så här i mitten av augusti 2013, kan man komma in med ungefär dessa ingredienser.
Det är potatis och morötter i skålen längst till höger - morötter har vi hur mycket som helst fortfarande och det är en riktig njutning att gå och plocka av dem. Oftast skickar jag barnen men egentligen gillar jag verkligen att göra det själv! :) Det är dessutom en crowd-pleaser när man har andras barn på besök. Potatisen har vuxit, och det finns en hel del kvar fortfarande, men den ger mindre skörd än vad jag hade trott. Kanske var jorden lite för näringsrik för den så att det blev onödigt mycket blast? Dessutom stoppade vi kanske inte ner sättpotatisen tillräckligt djupt riktigt (jag hade hjälp av några mer juniora trädgårdsmästare) för på några ställen har potatisarna dragits upp lite av tyngden när blasten har blivit stor och börjat luta, och då har några småpotatisar hamnat i ljuset och blivit gröna.

Vidare kan man hitta en gurka som nog inte riktigt har nåt full storlek än, men som knastrar förtjusande när man biter i den. Jag är så glad att vi har gurkor i år - förra året misslyckades jag ju kapitalt med dem! Vi har ganska många på gång också, så det känns OK att nalla lite gurka i förtid. Haricots verts har vi rejält av, vilket i sig är fantastiskt eftersom de har överskuggats av en massa blomsterkrasse och pumpa. Men när jag lyfte på all grönskan fanns det en massa fina bönor under!

Sockerärterna är inne på sista sucken nu. Dem lyckades jag faktiskt bättre med förra året. Jag tror inte att de har haft riktigt tillräckligt med plats i år, och det växer så mycket annat gojs runt att det är lite svårt att komma åt att skörda. Dessutom kanske de faktiskt är en grönsak som trivs bättre med en regnigare sommar. Vi har skördat av den ett par gånger, men förra året har jag ett minne av att vi plockade sockerärter hela tiden. Äpplena, slutligen, kommer från vårt eget träd, som faktiskt ser lite fräschare ut sedan vi fällde den enorma granen som drack upp allt vatten för äppelträdet och skymde solen (samt hängde på fasaden).

Till detta lagade jag torskfiléer som jag hittade i frysen. (De är givetvis MSC-märkta och fiskade i Barents hav, annars bör man inte köpa torsk.) De fick dra i lite smält smör med paprikapulver, salt svartpeppar och timjan och sedan stekas. Det blev riktigt gott. Äpplena blev en äppelkaka enligt min pappas klassiska recept.

4 kommentarer:

  1. Ja visst är det härligt att äta sina egna skördade grönsaker! Ekologiskt odlade, och inga transporter alls.

    SvaraRadera
  2. Vad skrev du i Lev mer på mindre eftersom kommenaren är borttagen?

    SvaraRadera
  3. Äsch! :) Jag hade lite dålig uppkoppling och råkade posta samma kommentar två gånger, alltså tog jag bort den ena. Eller kanske båda? Uppkopplingen var som sagt rätt svajig.

    SvaraRadera
  4. Det är ju så gott med egna grönsaker och det känns så bra att kunna äta dem utan att vara det minsta orolig för eventuella gifter. Förra året fick jag mängder av potatis men i år blev det inte så många här heller. Kan det ha varit för torrt i år? De jag fick var väldigt fina och helt skorvfria och lagom stora men som sagt inte många per planta.

    SvaraRadera