söndag 6 oktober 2013

Vinterförvaring

Jag började höstpyssla i trädgården, men givetvis brakade ovädret löst så att jag inte hann med allt jag hade tänkt mig. Fast när gör man egentligen det...?


Något jag i allafall hann med var att skörda äpplen. Vi har ju haft löjligt mycket äpplen i år, och för första gången behöver de vinterförvaras. Tidigare har vi liksom bara lyckligt plockat de äpplen vi ville äta från träden när vi ville äta dem, tills de har tagit slut. Men nu har det dessutom varit seriös frost i närmare en vecka.

Bebisstolen visade sig vara ett bra plockbord

Vi har två träd och de är faktiskt rätt genomtänkta (av den som planterade dem, inte av mig): det ena trädet är sommaräpplen som blir mogna tidigt och är söta. De passar bra till mos, pajer, kakor, att mata hästar med och att äta som de är, men bara nån månad. Sedan blir de dåliga. Det trädet har vi aldrig fått nån större skörd från tidigare, eftersom det stor en stor eländig gran och bloinckerade det. Men i år räckte det till allt det ovanstående. Sedan har vi ett litet träd också, med sura och goda äpplen som inte mognade ordentligt förrän äpplena på det andra trädet var slut. Det är dem jag försöker mig på att vinterlagra. Vi har ingen jordkällare, men ett ouppvärmt förråd där vi lagrar saker lite på försök.

I hallen mognar tomaterna så sakterliga. De kunde ju inte gärna stanna ute när frosten slog till, och de största får inte plats i fönstrena. Det kanske får bli ett växthus till nästa år i alla fall...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar