torsdag 28 november 2013

Mera mattor

Jag har ju tidigare skrivit om Projekt Sanera Bort Läbbiga Dammkällor, och då berättat om husets mattor. Då skröt jag visst också om att jag minsann skulle virka en liten trasmatta att ha i badrummet, och det har ju inte precis gått fort, eftersom jag inte är känd för att avsluta mina projekt med samma entusiasm som jag påbörjar dem, MEN nu är den i alla fall klar! (Bilden är dock tagen innan jag hade hunnit fästa de sista lösa remsorna - det blev många sådana! - för att jag ville fota i dagsljus.)


Poängerna med att virka sin egen matta, förutom att det är terapeutiskt, är många: den är i återvunnet material, det mesta av det bomull; den går att tvätta varmare än en syntetmatta vilket är mer hygieniskt för en badrumsmatta; den läcker inga plastpartiklar som luddiga mattor i fleece-typ gör; och dessutom kostade den gratis, i både material och miljöpåverkan (dock inte i tid). Och så blir jag lite stolt över den.... Det är något särskilt med att göra själv!

r fick jag idén och det finns en länk till hur själva virkandet går till också, om någon händelsevis blev sugen. :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar