måndag 2 december 2013

Kompostera ännu mera!

Tidigare har jag ju beklagat mig över att det är svårt att få kompostera i Uppsala. Sedan gick jag emot incitamentsstrukturen och beställde mig en varmkompost i alla fall. Långt om länge har nu Uppsala Kommun godkänt min ansökan, och ännu längre om länge har Uppsala Vatten plockat bort vår kompostsoptunna.

Själva komposterandet går bra, tror jag. Nu när det är frost ute har vi hunnit fylla ungefär halva det första kompostfacket (den har två fack à 200 liter) och min plan är att fylla upp det facket en bit till med material från trädgårdskomposten och börja fylla det andra facket nu snart. Meningen med det vore i så fall att hålla komposten hyggligt varm under vintern genom att ha aktivitet på gång i båda facken. Dessutom tänker jag att om vi låter det första facket vila nu så kommer det att vara färdigt att grävas ned i trädgårdslandet och göra sitt jobb redan i maj, kanske?

Vi har inte haft några problem med lukt eller skadedjur, och vi har inte heller använt något särskilt kompostströ utan spätt ut köksavfallet med löv, torrt gräsklipp och liknande från trädgårdskomposten istället. Men nu börjar investeringen i alla fall betala sig genom billigare sophämtning, och till våren ska den förhoppningsvis betala sig genom mer näringsrik jord till grönsakerna!

Bättre än påsjord?

4 kommentarer:

  1. Det kommer att bli finfin jord att odla i! Kul att ni kommit igång med komposten.

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag är löjligt taggad och har precis beställt nästa års frön. :)

    SvaraRadera
  3. Spännande! Vad blir det för något?

    SvaraRadera
  4. Det blir mest samma som jag har haft tidigare, samt några nya sorter: rosenbönor, som jag såg i Linnés Hammarby i somras och blev helt charmad av, några nya tomatsorter (vi har haft en fin gul sort och en trist röd sort hittills) och lite olika salladsvarianter. Det mesta har jag annars kvar av, alternativt har tagit egna frön.

    SvaraRadera