torsdag 7 juni 2012

Jättegranen skymde äppelträdet

Drack upp allt vatten för vinbärs- och krusbärsbuskarna gjorde den också, och hängde med några risiga grenar på husfasaden. Så jag nosade reda på en arborist som kom och sektionsfällde eländet åt oss. Och nu försöker jag lära mig hugga ved.



















Vi har en kakelugn som vi potentiellt skulle kunna använda till att värma upp huset (vi har även en frånluftsvärmepump och kommunal fjärrvärme i golven så det gäller i så fall att noga klura ut hur man regelbundet ska elda i kakelugnen så att de olika värmesystemen samarbetar istället för att motverka varandra), men då måste man ju ha ved. Här har jag lärt mig att man helst ska hugga ned träd på vintern och klyva veden före påsk om den ska hinna torka till nästa vinters eldningssäsong - så den här kommer väl att behöva ligga på tork i två somrar om det ska bli nån ordning på den. :)

 
Varm blir man i alla fall av vedhuggandet så om inte annat kan jag ju se det som gratismotion. Eller om jag skulle behöva ta ut några agressioner.

2 kommentarer:

  1. Hej.Vad roligt med en ny blogg med sånt som jag vill läsa om.Har precis hittat hit.Har ingen egen.Hälsningar från Hälsingland o Gunilla

    SvaraRadera