söndag 25 augusti 2013

Att resa miljövänligt

Vi reser rätt mycket i den här familjen. Eller mycket och mycket, det beror väl på vad man jämför med. Vi är inga stora bilister, men däremot slinker det med både en och annan flygresa i shoppingkassen. Detta är väldigt kontraproduktivt när man försöker leva klimatsmart för övrigt. Att ta tåget istället för flyget är Tells klimatråd #5, att flyga klokt - det vill säga välja sina tillfällen - är råd #62.

Till hösten ska jag till centraleuropa på en jobbresa, och jag tänkte använda den resan till att bevisa för mig själv att man kan resa miljövänligt. När jag inte har några barn med mig är insatsen liksom lite mindre. Därför har jag bokat tåg till Ystad, färja från Ystad till Swinousjie i Polen och tåg därifrån till Warszawa. På hemvägen tar jag tåget till Gdansk istället, och färja därifrån till Nynäshamn. Från Nynäshamn kan man komma hela vägen tillbaka till Uppsala med SL-pendeltåg.

Jag är mycket nöjd med detta upplägg, för tåg och pendeltåg är förstås det bästa sättet att resa miljömässigt. Båten är inte lika stilig miljömässigt, men å andra sidan packas den full med långtradare och kör, oavsett om jag åker med eller inte, så att min miljöpåverkan blir högst marginell. När jag har räknat på resan på Klimatkontot motsvarar den mellan 1/6 och 1/3 (jag har räknat på lite olika varianter) av de koldioxidutsläpp det skulle kosta att flyga Stockholm-Warszawa tur och retur.

Tidsmässigt tar det förstås längre tid än att flyga, men inte så farligt som man skulle kunna tro. Jag kliver på tåget mitt på dagen,  och kommer förhoppningsvis att kunna utnyttja det mesta av tågresan som produktiv arbetstid. Efter att ha passat på att äta middag med en vän som jag träffar alldeles för sällan (planens bonuseffekt!) går jag ombord på färjan, där jag har en hyttplats och räknar med att sova gott. Färjan ankommer nästa morgon, jag går på nästa tåg och räknar med lite mer produktiv arbetstid innan jag kommer fram till Warszawa i början av eftermiddagen och kan börja jobba på riktigt! :) Hade jag istället flugit så hade jag ju kunnat resa hemifrån samma morgon, men å andra sidan hade jag ju missat både en hel del produktiv arbetstid och middagen med min vän i Ystad då!

Prismässigt kostar resan dessvärre betydligt mer än vad flygresan skulle göra, men då har jag slagit på stort och bokat egen utsideshytt på båda båtarna. Är man mindre intresserad av att komma fram utvilad och mer intresserad av att spara pengar så kan man boka endast passagerarbiljett på färjan och komma ner i ungefär samma prisklass som flyget. Tåget är inte särskilt dyrt om man planerar resan i god tid, vilket jag ju hade möjlighet till den här gången. Börjar man räkna med sådant som att ta sig ut till Arlanda (tåget kostar 130 pix enkel väg från Uppsala, bussen något mindre) så är flyget ju inte precis gratis det heller.

Om detta experiment utfaller väl ska jag gör det till en vana att välja bort flyget på kortare resor. Kanske till och med med barnen? Det finns både tågvarianten (mina barn har hört talas om tåget som kör ombord på en färja mellan Rödby och Putgarden och är mycket taggade att få uppleva det) och bilvarianten där man kan lasta sin bil på ett nattåg och på så sätt få nattvila utan att resan saktas ned. Framför allt ska jag göra reklam för detta sätt att resa i min omgivning. För det är ju, förutom att det är miljövidrigt, rätt trist att flyga.

Not this time, no I won't!