onsdag 29 augusti 2012

Återbruk: listan

Återvinning är vi helt OK på i min familj: vi har ett avancerat sopsorteringssystem (kartong, tidningar, plast, metall, glas, pantflaskor, batterier odyl) och kommer oftast ihåg att ta med våra retursopor när vi ändå ska åka och handla så att vi inte bränner nån extra bensin på vårt sopsorterande. Hemma har vi soptunnor för kompost respektive brännbart avfall, och på längre sikt skulle jag vilja ha en varmkompost så att det blir trädgårdsjord av vårt matavfall. (Vi har redan en kallkompost för trädgårdsavfallet.) Och kaffet blir ju till växtnäring. Men redan att sortera det komposterbara avfallet känns OK, eftersom det här i stan går till att driva länstrafikens bussar. Det brännbara avfallet går till fjärrvärmeverket, och vårt hus värms upp med fjärrvärme.

 























"Återvinn, återbruka, återställ" säger mina barn, för det har de lärt sig av Byggare Bob.
  
Återbruk, däremot, har jag tänkt mindre på och behöver förbättra. Här är mina bästa återbrukstips. Dela gärna med dig av dina i kommentarsfältet!

1. Kartonger och förpackningsmaterial: om man som jag handlar en del på tradera lär man sig snabbt vikten av att kunna förpacka saker. Och juste förpackningsmaterial kan man ju återanvända hur många gånger som helst, medan det blir en drastisk miljöbelastning ifall man slänger det man får och köper nytt när man själv behöver packa nånting. Så spara och återbruka bra förpackningsmaterial!

2. Blomkrukor: Såna där små i plats som alla köpta blommor står i. Man kan faktiskt ta med dem tillbaka till blomsteraffären om man har många av samma sort. Ibland finns det särskilda erbjudanden att man får en perenn för var tionde kruka man tar med sig tillbaka. Men jag köper sällan blommor i större partier, så jag använder helt enkelt krukorna att plantera fröer i.

3. Kuvert: kan man ju klistra en lapp med den nya adressen över den gamla och återanvända ifall man bara öppnar dem försiktigt. Det känns extra viktigt eftersom man p g a klistret inte får slänga dem i pappersinsamlingen utan annars slänger dem i brännbart-tunnan.

4. Kläder och leksaker som barnen har vuxit ur eller ifrån kan man förstås skänka eller sälja vidare.

5. Slutligen samlar jag på pysselmaterial: äggkartonger, toarullar, (mjölkkartonger är bättre att plantera i än att pyssla med), hård kartong, presentsnören, presentpapper, silkespapper... Barnen gillar att tillverka saker och jag gillar att slippa köpa pysselmaterial.

Ja, hörni. Det här var ju inte så väldigt framstående, precis. Kan ni ge mig några bättre återbrukstips?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar