söndag 5 augusti 2012

Nybörjartur i trädgården

Jag har alltid önskat mig gröna fingrar och gillat blommor, men det här är första gången jag faktiskt odlar mina egna grönsaker på riktigt. I princip allt jag vet, eller tror mig veta, om trädgård kommer från böcker eller bloggar. Jag minns att mina föräldrar gjorde några odlingsförsök i början av 80-talet i min barndoms steniga vilaträdgård, men de gav upp ganska snabbt.

I min egen trädgård har vi nu sockerärter i mängder, men bara lite potatis. Jag satte dem för tätt och underskattade grovt hur mycket potatis jag vill ha och behöver. Nästa år får det kanske bli ett separat potatisland.























Bondbönorna gav också en ganska liten skörd i förhållande till hur stor plats de tog. Vi hade bara sått två rader men de växte rejält på höjden. De räckte till en middag samt en påse till frysen. Jag och maken gillade dem, men barnen gillade bättre att plocka och skala dem än att äta dem. Bondbönor blir det nog i mån av plats nästa år.

















Andra grödor som vi har på gång är 
- tomater
- paprika (men de är små och ynkliga och ger nog tyvärr inga frukter)
- citron (den är 3 år nu men har fortfarande inte blommat så jag fortsätter vänta)
- rödbetor
- kålrabbi
- charlottenlök
- jordärtskockor
- kronärtskockor (men dem var jag sent ute med att plantera så de hinner nog inte ta sig)
- gurka (samma där, alla jag förgrodde inne dog när jag planterade ut dem, så jag direktsådde några få stackars frön sent i våras)
- fänkål
- rotselleri
- broccoli
- blomkål
- purjolök
- äpplen (2 sorter)
- röda och svarta vinbär samt krusbär (men jag flyttade alla buskarna i våras så de ger inget resp mycket lite i år).

Flädern som jag helt fräckt plockade en stickling av i midsomras har fått rötter och ska planteras. Tyvärr har vi inte bestämt var den ska planteras.... så den får nog hoppa ned i en kruka så länge, tills vi har bestämt oss.
 
 

I rabatten på framsidan av huset är det ett enda virrvarr.  Där har det uppstått en halvspontan och rätt så ovårdad kryddträdgård bland rosenbuskarna. En rosa luktärt sticker fram trynet nästan inne i i den närmsta rosenbusken, och sedan syns en koriander med vita blommor som skymmer myntan bakom. Krondill finns det, och massa persilja, gräslöj och längst bort i lite timjan och basilika. Och så en rosmarin, men den bor i en egen kruka brevid och syns inte på bilden.

Det blir spännande att se hur långt vi kommer med vår nybörjartur. Och lite skoj att dokumentera alltihop och se vad vi lär oss från år till år och vad vi kommer att sucka över alla fel vi gjorde i år om några år. Man lär så länge man lever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar