söndag 26 augusti 2012

Tork



http://www.electrolux.se/Additions/ImageResize/ImageExternal.aspx?src=http%3a%2f%2fwww.electrolux.im%2fproducts%2fXMLLARGERIMAGE%2fPSEEDY100P000057.png&width=415&height=415&interpolation=HighQualityBicubic
Bild från Electrolux

Årets sommar har ju varit som den är. Det har inneburit problem med tvättorkningen. Förra sommaren hade vi en gammal torktumlare som inte torkade, så då hängde vi allt, och om det inte torkade var det bara att bita ihop och hänga en gång till, på torkställning inne. Sedan, i vintras uppgraderade vi till en ny, energisnålast möjliga torktumlare - som faktiskt torkar tvätt, så att den blir torr alltså. Kompromissen som jag och mitt miljösamvete har jobbat med i sommar har därför varit att stora saker (lakan, badlakan) som tar tid och energi att torka i tumlaren, men som går snabbt att hänga, hängs ute, medan små saker (strumpor, tvättlappar, underkläder) som tar tid att hänga men som torkar snabbt i tumlaren, tumlas. Och så försöker jag hålla efter tumlaren, städa bort damm och skräp med jämna mellanrum för att hålla den ny och fräsch och energisnål.

http://www.lantbutiken.se/butik/2217-3301-thickbox/torkvinda-kuling-for-att-torka-klader-pa.jpg





















Bild från Lantbutiken

Men, en regnig sommar som denna funkar även det systemet halvbra. Min torkvinda är nämligen usel, och saker hinner inte torka. Det blir till att hänga igen, och jag tycker att jag ständigt har en torkställning (på vilken tvätten givetvis torkar ännu långsammare än på torkvindan) stående nånstans i huset. I vardagsrummet (där det visserligen finns plats men där man verkligen inte vill ha fuktig tvätt hängande), i hallen (där tvätten hela tiden är i riskzonen för att drabbas av leriga gummistövlar i stl 28-32 som någon sparkar av sig) eller i tvättstugan (som är designad för att man ska kunna tvätta där - men inte förvara nån tvätt, smutsig eller ren).

Vad ska jag ta mig till med tvätten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar