onsdag 19 juni 2013

Besök ditt bibliotek

Johan Tells sätt att rädda världen #55 är att använda biblioteket. Det gör jag inte så ofta (har ju hela huset fullt av böcker!) men nu hade jag och 6-åringen precis läst ut en jättebra bok och ville bara ha mer. Till all lycka finns det tre böcker till om samma karaktärer, men de hade inte jag, så jag gick till stadsbiblioteket och frågade efter dem. En hade de tillgänglig men de två andra blev de tvungna att skicka efter från ett stadsdelsbibliotek. Jag tog några andra barnböcker så länge.

 

Det är lika bra att de blev tvungna att beställa böckerna, för jag tänker att halva poängen med att låna barnböcker på biblioteket är att man introducerar sina barn till det fantastiska bibliotekskonceptet. Så då kan vi gå dit igen nästa vecka, när sommarlovet har börjat, och låna de beställda böckerna och så kan barnen få välja lite böcker själva också. Lite semesterläsning åt mig själv ska jag nog också låna!

Jag har väldigt positiva minnen från min barndoms bibliotek, dit mamma eller pappa brukade ta med oss en kväll var tredje vecka eller så för att vi skulle få låna böcker. Sedan fick vi börja gå dit med skolan, och när jag väl började i den skola där biblioteket fanns (högstadiet), var jag där i princip dagligen. Under mina år som student utnyttjade jag biblioteket mindre (eftersom jag ägnade mina dagar åt att läsa kurslitteratur) och som småbarnsmor har jag väl ... liksom inte hunnit så ofta. Men nu är jag tillbaka på spåret. Biblioteket är ju liksom
1) Gratis folkbildning
2) Lika tillgängligt för alla på samma ort (i en större stad som Uppsala är det ju fantastiskt välsorterat, men jag inser förstås att det inte är samma dans på rosor om man bor i glesbygden)
3) Underhållning i form av böcker, tidningar, film och ljudböcker
4) En ostörd plats att läsa, fundera eller bara sitta och vila sig
5) På stadsbiblioteket här finns det till och med ett lekrum på barnavdelningen - mycket välbesökt på vintern!
6) Kulturevenemang som föreläsningar, och sångstunder för barn.

Detta är förstås alltför värdefullt för att få urholkas. Både miljömässigt och ur demokratisynpunkt. Så ni som har ett bibliotek i närheten: använd det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar