tisdag 25 juni 2013

Hurra, det växer!

Jag här äntligen sommarlov och ägnar ganska mycket tid åt att trampa omkring i trädgården och mysa. Det mesta växer, och det är inte särskilt mycket arbete som "måste" uträttas, utan jag gallrar lite här, rensar lite ogräs där, gödselvattnar lite, plockar några sallads- eller spenatblad och några rädisor och tjuvar några tomatplantor. Det är både vilsamt och tillfredsställande.


I år blir det nog vinbär på buskarna! Allihop verkar ha hämtat sig från förra årets olika flyttar, och växer tjusigt på sitt nya ställe. Jag ska se till att gödsla lite mer på dem till nästa vår bara. Det gäller för övrigt den sorgliga lilla rabarbern också. Vi har ett mycket litet fläderträd som dock inte verkar ha klarat flytten - och vintern - så bra. Jag har grävt bort alla maskrosor och lagt en liten stenring kring det i förhoppningen att det ska bli flädern som får det vatten och den gödning jag lägger dit, snarare än maskrosorna. Kanske kanske kan man hoppas på att dess klena växt ovan jord beror på att det lägger alla sina krafter på att utveckla justa rötter under marken? I alla fall blir det nog till att nalla fläderblom på allmänningen, eller tigga av grannarna, i år igen. Vi blir långt ifrån självförsörjande.


Äpplen verkar det dock bli, trots min oro för bibrist. På båda träden. Jag är förtjust!


Och i vissa av trädgårdslanden flödar det över, här av morötter, schalottenlök och gul lök. I vissa andra flödar det - hmm - lite mindre. Särskilt spenaten har tydligen inte fått ordentligt med näring. Den har gått i blom lite varstans. Men lite jordgubbar verkar det bli ändå, och purjolök, två gurkplantor, två squashplantor (som det går desto bättre för), sockerärter, brytbönor och vitlök. Så man ska väl inte klaga! Bara komma ihåg att gödsla ännu bättre nästa år.


Slutligen ville jag visa en bild på min fina tagetes som blommar allt vad den orkar. Jag och barnen har petat ner tagetes överallt i landen och blomkrukorna, men det är den här, som bor med tomater och paprika på trädgårdens soligaste plats, som verkar allra belåtnast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar