söndag 9 juni 2013

Vem är vem?

Vi har massor av koriander och persilja som har självsått sig i och ikring förra årets kryddland. Särskilt verkar de trivas i springorna i vår tämligen medtagna stenläggning! Så jag har gått och grävt upp dem lite då och då och flyttat över dem till min nyanlagda kryddkrage.  

Tyvärr är de ganska lika varandra när de är små så jag har inte riktigt vetat vilka som är vilka och har planterat dem lite i oordning när jag har flyttat över dem till det nya stället. Men nu tror jag att jag har lyckats sätta persilja på en sida och koriander på den andra i alla fall.


Överhuvudtaget är jag mäkta belåten med kryddträdgården. Det är så lyxigt att ha den, och det mesta som växer där är flerårigt så det blir mest en fråga om att hålla efter den lite och låta den snurra på själv från år till år. Det är gräslök längst till höger i bild och timjan framför den, sedan mynta och plats för rosmarin som är sådd men som inte har kommit upp ännu. En lång rad med dill i mitten, och sedan persilje/koriander-röran längst till vänster.



2 kommentarer:

  1. Helt OT: Jag läste i ett tidigare inlägg att du funderar på balsam och har svårt att hitta någon produkt med okej innehåll. Jag och dottern har inte jättetrassligt hår, men för oss funkar det att efterskölja med äppelcidervinäger i stället (ca 1 del vinäger och 5 delar vatten). Det kan ju vara värt att testa, iaf. Dessutom hjälper det mot mina mjälleksem i hårbotten - jag läste på om apotekets specialschampo och vägrar att använda det mer.

    Toppenblogg! Klokt, personligt och välskrivet.

    SvaraRadera
  2. Hej Helena, tack, vilket bra tips! Just nu använder vi kamomillbalsam från Örtekram (när vi tvättar - jag ransonerar hårtvättandet hårt!) men jag ska absolut prova vinägerlösning. Själv har jag inte så långt hår, så jag klarar mig helt utan balsam om det kniper, men min dotter är en riktig krulltott som vägrar klippa håret kortare. Hon har dessutom torr hårbotten.

    Tack också för vänliga ord om bloggen, det värmer!

    SvaraRadera