lördag 26 maj 2012

Om konsumtion

Jag är inte så van vid att gå på loppisar. Men jag blev inspirerad av Mor Grön och besökte en loppis idag. Visserligen handlar jag en del begagnat, på blocket och tradera, och jag är också ganska duktig på att kränga saker jag själv vill bli av med men som nån annan kan ha glädje av för symboliska summor på blocket. Men för sånt som baskläder till barnen är ju loppiskonceptet faktiskt överlägset. Jag köpte ett par tröjor och byxor till varje unge och några leksaker, och hade jag köpt motsvarande på tradera så hade det ju blivit både dyrare och meckigare med frakt och paketuthämtande. Dyrare saker som skor och ytterkläder däremot känns det värt besväret att söka på tradera.

Som Mor Grön påpekar är det egentligen bara att konsumera mindre som gäller ifall vi vill vara eko och reko. Men en del saker behövs ju ändå, särskilt åt barn som växer. Och för de saker som ändå behövs är det givetvis så att det blir effektivast möjliga resursanvändning att den femåring vars mamma har köpt ett par byxor på H&M använder dem tills de är för små, och att de sedan säljs vidare till mig, och min femåring använder dem tills de går sönder alternativt blir för små - och i så fall kan de gå vidare igen (fast just jag råkar ju ha en 3,5-åring som i så fall kan ta över byxorna, och jag är så pass PK att jag inte tycker att det är nåt problem att 3,5-åringen är en pojk och att byxorna är cerisrosa - det tycker däremot H&M, som löjligt nog har skilda avdelningar för pojk- och flickkläder).

Över huvud taget tycker jag att vi (jag) är för dåliga på att lappa, laga och underhålla de saker vi faktiskt har. Jag tänker mig att vi skulle kunna använda varje sak lite längre istället för att köpa nytt, om vi bara vore lite bättre på det. Min mormor kunde, men mina föräldrar hör till generationen som inte brydde sig om sånt. Så jag har aldrig lärt mig - ungefär som att jag inte kan laga alla delar av kossan ifall jag skulle köpa en hel direkt från en gård (men det tänker jag lära mig! Det blir framtida inlägg om det). Men det är ju inte för sent att lära om!

T ex har mina barn traderade PoP-jackor. De är klart över min budget att köpa nya, men de är bra, och hänger med ett bra tag även om ett par barn har haft dem innan. Kvalitetsproblemet som de dock har är dragkedjorna. En i övrigt bra jacka faller på att dragkedjan pajar ihop, och det kan jag faktiskt inte acceptera, ur miljö- såväl som ekonomisk synvinkel. Därför är mitt första lappa-och-lagaprojekt att lära mig att byta de trasiga dragkedjorna. Det verkar klurigt, men det måste gå. :)
SKALJACKA BARN

Bild från Polarnopyret.se

Fin jacka, men inte värd 799 kr och ett dåligt ekosamvete - utom möjligen ifall jag hade en egen större barnaskara att låta den gå i arv i. Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar