lördag 15 september 2012

Mordiskt

Jag var på kalas häromsistens, och några av medgästerna visade sig vara kockar. Förutom att vara trevligt sällskap så lärde de mig en huskur mot bananflugor. Den är tämligen enkel och funkar som synes prima. Den här har fångat in 5 flugor på några timmar nu.
 
Recept: lika delar vatten och vinäger (äppelcider- eller vitvins), ett gäng sockerbitar (det går förstås lika bra med strösocker eller nåt annat socker, men vi har av något skäl två paket bitsocker i skafferiet och känner ingen som tar socker i kaffet eller teet, så då kan man ju åtminstone erbjuda bananflugorna sockerbitar) och så den magiska ingrediensen: en droppe diskmedel, som pajar ytspänningen så att de sjunker när de vill åt sockret. Men det får inte vara för mycket diskmedel, för det ska ju inte lukta diskmedel. Jag antar att vinägerns uppgift är att maskera diskmedlet.

En grym och effektiv bananflugefälla.

1 kommentar:

  1. Den kör jag också med fast jag har i saft! Effektiv flugdödare moahaha

    SvaraRadera