fredag 1 juni 2012

Kaffe åt alla!

Jag dricker rätt mycket kaffe. Därför är jag noga med att köpa kaffe som är både eko och reko, alltså ekologiskt odlat under justa förhållanden. (Här kan du läsa mer om kaffemärkning.) 

 
Det här med att kaffet ska vara eko och reko har delvis att göra med mig själv och min samvetssnurr: med den mängden kaffe jag dricker vill jag vara så säker som möjligt på att jag inte får i mig massor av gifter med kaffet, och dessutom vill jag vara säker på att de som odlar mitt kaffe 1) inte heller får i sig massor av gift medan de gör det; 2) får hyggligt betalt för sitt arbete och arbetar under drägliga omständigheter; och 3) inte är barn.
Men det är inte bara jag som har nytta av det giftfria kaffet. När sumpen har kallnat mellanlandar den nämligen i yoghurtburken på min köksbänk för att sedan fortsätta ner i en blomkruka eller ut i grönsakslandet. Kaffesump är nämligen finfin växtnäring som inte ens behöver komposteras först. Så växtnäring behöver man inte köpa om man dricker så mycket (ekologiskt) kaffe som jag. Jag brukar ta vara på vattnet som blir över när jag kokar (ekologiska och välsköljda) grönsaker som broccoli och blomkål också. Kokvattnet får svalna och åker sedan ner i vattenkannan. Tack tack, säger växterna.
 
 
Och sedan växer de så att det knakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar