fredag 5 april 2013

Flera disktrasor

För typ ett år sedan bestämde jag mig för att fasa ut, eller i alla fall dra ned på, vettexdukarna. Istället har jag virkat disktrasor. Min första såg ut så här. Den finns fortfarande och ligger högst upp till vänster på den här bilden men den har som synes blivit tvättad ett otal gånger vid det här laget. Den är tyvärr lite för tät och torkar därför sakta (vilket leder till att den snabbt blir lite ofräsch och behöver tvättas), så de nya har jag ansträngt mig för att virka glest.

Förutom att det är en bra idé rent allmänt att dra ned på konsumtionen av slit- och slängprylar som wettexdukar så är det rätt terapeutiskt att virka disktrasor. Det är så okomplicerat att även en glad amatör kan lattja med virktekniken och rogivande enformigt.

Disktrasor i lin kan tvättas i 60 grader men tål också att kokas ifall man vill vara riktigt seriös med bakteriedödandet. Det som möjligen tar stryk är färgen - men det kanske inte gör så mycket när det handlar om en disktrasa! 


2 kommentarer:

  1. Jag har också fasat utt wettexdukarna i köket och istället köpt lintrasor från Växbo Lin. De funkar bra, bara att tvätta i maskinen, och de luktar inte illa så fort heller. Lite dyra kan man tycka men de håller länge så det blir billigt i längden.

    SvaraRadera
  2. Smart! Nu gillar jag ju att virka, men jag har en köpt också. Och en bra grej till med lindisktrasor är att de är komposterbara när man har slitit ut dem! :)

    SvaraRadera