fredag 19 juli 2013

Oj, vilken djungel!

Det var en riktig djungel i mitt lök- och morotsland.
Det är lite utringlad pumpa från pallkragen brevid längst till vänster, schalottenlök längst till vänster i lådan fast de syns knappt eftersom all blasten har vikt sig, morötter i mitten, gul lök till höger och så en prydlig liten tagetesrad längst fram. Tagetesarna sägs vara bra mot något (vad har jag glömt, men det kan vara några flygfän eller nematoder - eller kanske pirater, vad vet jag?) men allra mest är de fina och lyser upp trädgården så jag är nöjd med att ha dem överallt.
Här är lökarna igen, nu på tork. Morötterna har vi bara börjat nalla av - jag räknar det fortfarande som gallring!

Till middag idag åt vi sallad, rätt övervuxen men ändock egenodlad, utgallrade morötter och nyplockade sockerärter. Vi fick förstås stödja upp måltiden med lite köpt material också, men det känns ändå finfint att vårens ansträngningar nu betalar sig.
Jag skördade några stackars små vitlökar också, som jag hade planterat redan förra hösten. Det var en väldigt klen skörd, men på bilden ovan syns odlingslådan där de växte, och faktum är att det måste räknas som en triumf att de fick plats överhuvudtaget, givet hur mycket squash, buskkrasse och haricots verts som också trängs där. Att man inte lär sig!

3 kommentarer:

  1. Hej, har själv vitlök i min trädgård. Blasten vissnar ner på min, hade de gjort det på dina också? Funderar på om de fortsätter växa där i jorden även om blasten vissnat ner. Hur man nu hittar dem sen kan man ju i och för sig undra över.

    SvaraRadera
  2. Hej! :) I min trädgårdsbok står det att ifall man lämnar vitlöken när blasten har vissnat faller klyftorna isär. Så jag har inte vågat. Men som sagt, mina vitlökar blev få, och pyttesmå. Till nästa år tänker jag ta en egen odlingsbädd till vitlökarna och jordgubbarna, där de får vara i fred över hösten och vintern. Om man sätter jorgubbar längs kanten och vitlökarna i mitten (och till våren spänner ett nät över hela klabbet så att inga fåglar tjyvar jordgubbarna) så kommer barnen åt att plocka jordgubbarna, och när det är dags att skörda vitlöken kan man göra det utan att behöva störa squash och haricots verts som det råkade bli i år.

    Det är min plan i alla fall! :)

    SvaraRadera
  3. Mina vitlökar hade i och för sig väldigt gott om plats och var väldigt gröna och fina. Jag har låtit dem vara kvar nu och bara plockat några stycken, och de har varit ganska små. Trots att de faktiskt såddes förra hösten. Men goda!

    SvaraRadera