söndag 8 september 2013

Projekt: jordgubbsland

I den största odlingsbädden har det liksom blivit lite trångt - det är squash, gurkor och pumpor som klänger över hela klabbet. För att inte tala om rädisor, sallad och spenat som har gått i blom men som jag har sparat för att ta frön ifrån, och de bedagade sockerärter som syns till höger på bilden. Dem vill jag inte ta bort, eftersom de binder kväve som alla ärtväxter. Så jag tänkte låta dem vissna ned och sedan mylla ner dem i jorden i höst.

Underskiktet bestod i alla fall av jordgubbsplantor och de har skickat revor åt alla håll och spritt sig duktigt i skydd av alla pumpablad. Men det var inte riktigt praktiskt att ha jordgubbarna så, för förutom allt trassel med alla möjliga växter som skjuter rankor åt alla håll så kom man faktiskt inte åt att plocka jordgubbarna riktigt.

Samtidigt har jag tömt potatislandet på potatis (det finns fortfarande kvar ett par stycken som barnen har petat ner på andra ställen, dock) och det växte bara tagetes kvar. Och de är ju snygga, men jag behövde platsen till jordgubbarna. Så jag satte en tagetes-härva i kruka vid ingången till trädgården, och några andra i blomsterrabatten som ändå såg lite trist ut nu när solrosorna har blommat över.


I andra änden av landet är det kvar några palsternackor, rödbetor och misslyckade kolrabbi. Men i den hitre änden har jag satt ungefär hälften av jordgubbsplantorna, städat upp dem och klippt bort alla revor. När jag har fått upp kålen och rotsakerna ska jag göra likadant med resten av jordgubbarna i andra änden. Planen är att det ska vara dubbla rader av jordgubbsplantor längs med ytterkanten av odlingsbädden, och så ska jag sätta vitlök i mitten. Då kommer man åt att plocka jordgubbarna och det går lätt att näta in dem så att fåglarna inte äter upp dem. Och vitlöken kan komma i jorden om några veckor och får växa ostört ända till nästa sommar.

Tagetesarna är för övrigt helt grymma nu! Och de är överallt. Här i lök- och morotslandet, där det nästan inte är några morötter kvar, för dem har vi njutit rejält av hela sommaren. Humlorna är också glada för tagetesen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar