fredag 25 oktober 2013

Klimatkompensera!

Som jag tidigare har varit inne på reser jag en del, särskilt i jobbet. Delvis balanseras det av att vi sköter våra vardagstransporter med cykel och tåg och bilen står mest hemma, men helt kommer man förstås inte ifrån att flygresor är dåligt för miljön. Som jag har skrivit om här gjorde jag en resa till Polen tidigare i höstas medelst tåg, båt och tåg, och hem igen med tåg, båt och pendeltåg. Det blev lite dyrare än att flyga (men inte så farligt om man räknar med tåget ut till Arlanda, det svindyra kaffet man köper i baren vid gaten etc), och tog klart mer tid - men det var också väldigt mycket lugnare och mer avkopplande än att flyga, och jag fick massor av jobb uträttat. Slutsatsen är att jag kan rekommendera att försöka undvika flyg på kortare sträckor.

Men sedan händer det ju ibland att man behöver resa längre sträckor. Vi tar inga långa familjesemestrar på andra sidan jorden, men jag vet ju att en del andra gör det. Själv var jag på en jobbresa till nordamerika i våras, och den har gnagt på mitt samvete. Den var mycket viktig för mitt jobb, och jag hade inte kunnat göra den på något annat sätt än med flyg, men den förstör ju nästan effekten av mitt i övrigt rätt klimatsmarta liv. Att man tinar sin frysta fisk i kylen över natten snarare än i rumstemperatur, så att fisken kyler ner i kylskåpet snarare än slösar på värmen i köket, är ju liksom rätt marginellt om man sedan tänker flyga i nio timmar.....

Så, efter moget övervägande bestämde jag mig för att klimatkompensera för flygresan. Här räknade jag ut (på en höft) hur mycket växthusgaser min resa bidrog med, och sedan rundade jag av uppåt och köpte själva utsläppsrätterna hos Naturskyddsföreningen. Nu är det inte meningen att man ska göra så, eftersom meningen med att köpa utsläppsrätter hos Naturskyddsföreningen är att jag ska göra det UTAN att resa, så att man på det viset BESPARAR klimatet de (motsvarande) knappt 4 ton CO2 jag köpte. Nu hade jag ju redan vräkt ut (det mesta av) dem i luften medan jag flög, och betalade därmed bara vad jag faktiskt var skyldig. Så ordet "klimatkompensera" är egentligen illa valt här.

Ändå verkar det rimligare att betala för det utsläpp jag har gjort i efterhand (och därmed tvinga någon annan, i utsläppshandelssystemet främst den europeiska industrin) att betala dyrare för sina utsläpp och därmed ge incitament för dem att dra ned på klimatbelastningen, än att inte göra det. Men, systemet för att handla med utsläppsrätter är problematiskt: för det första omfattar det bara Europa, och för det andra omfattar det inte just flygtrafik (annars skulle ju min flygresa kunna dubbelkompenseras, och då skulle jag ju bespara klimatet något). Men förslaget om att lägga en klimatavgift på alla flygplan med destination i Europa åkte ju på patrull för ett tag sedan, och att bara lägga avgiften på europeiska flygbolag, oavsett destination, anses snedvrida konkurrensen. Dessutom är utsläppsrätter enligt vad jag hörde på nyheterna häromsistens billiga just nu (priset varierar ju med efterfrågan), vilket ju tyder på att det borde finnas färre utsläppsrätter på marknaden. Genom att köpa några hoppas jag i alla fall bidra till att driva upp priset på dem (dvs minska utbudet). Och det fina med att köpa utsläppsrätten hos Naturskyddsföreningen, trots allt, är att överskottet på priset jag betalar går till föreningen. Och då har ju pengarna i vilket fall kommit till någon nytta för klimatet.

2 kommentarer:

  1. Jag reser också en del i mitt jobb och har dåligt samvete varje gång. Men skulle jag inte göra det skulle jag inte kunna ha mitt jobb eller leva som vi gör i stort. Suck!

    SvaraRadera
  2. Ja, det här är verkligen en gren där det är svårt att ta individuellt ansvar! Det krävs verkligen politisk handling när det gäller flygandet. Då blir det lite dyrare att flyga, men det kanske är lika bra, eftersom vi som konsumenter då uppmuntras att välja alternativa färdmedel på kortare sträckor. Jag kommer att behöva resa till nordamerika igen till våren, och hur jag ska hantera det har jag fortfarande inte bestämt.

    SvaraRadera