måndag 18 november 2013

Ordentligt på fötterna

Jag har i flera inlägg här klagat över hur dålig jag - men också vi, generellt - är på att underhålla det vi har istället för att konsumera nytt. Jag har också lovat mig själv att styra upp det, och klappat mig själv på axeln när jag har lyckats. Tanken att underhålla det man har kräver förstås att man tänker igenom sin konsumtion, eftersom man då ibland behöver se till att de nya saker man faktiskt köper är av hygglig kvalitet. Så har jag tänkt med de nya skorna, både de höst-/vårskor jag köpte i somras, och med de vinterkängor jag precis har lagt massor av pengar på. Då slog jag också till på ullsulor som håller fötterna extravarma, och dessutom gör att man sliter mindre på skornas innersula. Min tanke är då att om jag betalar dyrt för fina läderskor kommer jag att använda dem i många år, hålla efter dem ordentligt och laga dem om de går sönder.

Piffiga och dyra höstskor

Annat kan man laga och hålla efter ÄVEN om det inte var en fin och dyr investering till att börja med. I slutet av förra vintern lämnade jag in min vinterjacka på lagning för ett par hundra och fick en ny dragkedja på den. Lagningen kostade då nästan hälften av vad jackan hade kostat, och jag hade använt den i två säsonger. Med mitt gamla tänk hade jag kanske låtit den förfalla och köpt mig en ny den här vintern - men så tänker jag inte längre, och nu räknar jag med att den håller minst två säsonger till. Och då blir det ju en rejäl ekonomisk besparing förutom miljövinsten.

Dessutom har jag precis låtit reparera min iphone. Glaset var spräckt, och omsorgsfullt tejpat, sedan typ ett år tillbaka, och jag hade inte lyckats bestämma mig för om jag skulle reparera det eller skaffa en ny när abonnemanget löpte ut. Men, nu har abonnemanget löpt ut, och telefonen fungerar fortfarande helt tillfredsställande, så att byta ut den vore synd. Särskilt som de nyare iphonemodellerna har andra laddare, högtalare och andra tillbehör, så att det blir en kaskad av ny konsumtion om jag uppgraderar. Eftersom jag, så länge jag var bunden av abonnemanget, betalade 200 kr/mån för själva telefonen, har min månadskostnad nu när abonnemanget har löpt ut gått ned med lika mycket. Att byta ut glaset kostade 700 kr, vilket innebär att jämfört med att binda ett nytt abonnemang för 200 kr/mån har jag amorterat det nya glaset på 3,5 mån, och all tid som telefonen fungerar efter det är gratis.Och miljöbesparande.

2 kommentarer:

  1. Vad bra tankar! Det är verkligen smart att laga sina prylar.

    SvaraRadera
  2. Ja, eller hur! Det finns verkligen förbättringspotential här! :)

    SvaraRadera