fredag 27 december 2013

Grönsaksodlingen 2013: utvärdering

År 2013 byggde vi ut vår hobbyodling rejält. Från att ha haft en stor odlingsbädd, en rätt misslyckad låda och några rabatter skaffade vi ett nytt kryddland, två halvstora nya odlingsbäddar och varsin halvkrage till barnen att odla i. Liksom förra året kompletterade vi med stora krukor för tomater, chili och paprikor.

Här är utvärderingen av årets odlingar:
- Halloweenpumpa: funkade bra men tog onödigt mycket plats för något som ändå bara ska vara dekoration. Vi behöver nog bara en sån nästa år.
- Morötter: funkade också bra och var en riktig glädjespridare. Jag kommer att satsa på samma system men kanske ännu mer morötter nästa år. Vi åt de sista i oktober, efter att först ha nallat av gallringsexemplaren från juli och sedan skördat av dem hela augusti och september.
- Gul lök och schalottenlök: Båda fungerade bra och räckte november ut, och faktiskt hittade jag några lökar till i förrådet bara häromdagen.
- Vitlök: det blev mkt lite av min vitlöksodling, trots att det var utsädesvitlök. Nu i höstas stack jag bara ned klyftorna från en Ica-vitlök, så mycket sämre kan det ändå inte bli! :)
- Potatis: det blev ganska mycket potatis, men det skulle vi ju kunna odla nästan obegränsat av ifall det fanns plats. Den åt vi av allteftersom den blev färdig, mest i augusti. Förutom att den var god var den något av en crowd pleaser att skörda. Barnen tyckte mycket om det.
- Rödbetor: blev inte så mycket i år men är en trevlig och tacksam grönsak att odla. Vi började ta av dem sent och åt de sista i november.
- Blomkål, broccoli, fänkål och rotselleri: alltihop totalfloppade. Jag klurar på en kålbur med nät till nästa år så kanske vi kan få ha några ifred från fjärilarna.
- Palsternackor: Gav hyggligt, skördades sent (vi lämnade till och med några till i vår) och är goda i soppa.
- Purjolök: Floppade igen (liksom förra året). Men jag täckte två med löv och lät dem stå kvar i landet till i vår. Jag tror att jag kanske sår dem för sent?
- Spenat: gick av ngt skäl bra i barnens pallkragar men inte i den stora. Där gick den bara i blom! Men å andra sidan har den fröat av sig och börjat växa nu i höst, så kanske kommer den igång igen tidigt i vår. Jag gjorde en (snäppet för sen) höstsådd i en annan odlingsbädd också, så tidig vårspenat blir årets experiment.
- Rädisor och sallad: Rädisorna blev snabbt förvuxna och gick i blom, samma för salladen. Kanske blev våren och försommaren lite för varm lite för snabbt? Jag sådde en senare sort sallad också som det inte blev nåt särskilt av.
- Tomater: Jag hade två sorter, en trevlig gul och en trist röd. Eftersom sommaren blev varm hann de torka ut lite medan vi var på semester, men kom igen när vi kom hem och började vattna. När frosten nöp till i september hade vi fortfarande ganska mycket tomater och blommor, så jag lyfte in alla krukorna i huset - och skördade de sista stackars tomaterna dagen före julafton! Jag provar att övervintra två plantor av den gula sorten, som ett experiment.
- Chili och paprika: Som tomaterna. Jag provar att övervintra några av dem också.
- Sockerärter: gick det inte lika bra för i år som förra året, det hade det nog lite för trångt. Men ett par middagar räckte de till.
- Haricots verts: växte otippat bra! Vi la ett gäng i frysen och åt för någon vecka sedan.
- Squash och gurka: levererade fantastiskt bra! Vi hade två gurkplantor och mer hade vi nog inte hunnit äta upp. Squash hade vi bara en, och det räckte.
- Jordgubbar: passade på att vara som finast när vi var bortresta i år. Jag har givit dem lite TLC nu i höstas, delat dem, klippt bort revor och döda bitar, planterat om dem osv. De ska få en liten nätbur också, annars äter fåglarna upp dem.
- Äpplen: fick vi massor av i år! Vi har bara två träd, men båda levererade.
- Vinbär och krusbär: blev ingenting i år heller. De svarta trodde jag skulle komma, och blev lite besviken över, men jag tror det var för torrt. De röda vinbären och krusbären hade jag inga förväntningar på eftersom jag hade planterat om dem. Men nästa år, då ni! :)

Inför nästa säsong tänker jag mig att vi inte kommer att få plats med fler odlingsbäddar (eller rättare sagt, om jag vill bebygga hela gräsmattan kommer jag att behöva ta det stegvis), men däremot behöver vi ett bättre system för tomaterna. I somras blev det torrt för dem, och de kom trots det fina vädret igång med både blomning och tomatmognad sent. Min plan är därför att satsa på några odlingslådor eller kanske varmbänkar på hjul, som kan tas fram och odlas i och sedan tas undan under vintern. Jag vill också täcka bänkarna med fönster så att de kan ge lite växthuseffekt i början av säsongen. Poängen med detta vore främst att förlänga tomatsäsongen lite och att ge tomaterna extra utrymme för rötterna så att de inte blir så känsliga för torka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar