onsdag 13 juni 2012

Om stress

Jag har varit medveten om att jag har stressat onödigt mycket på sistone, och jag försöker lugna ner mig. Det handlar lite om att göra mindre, men ännu mer om mind-set: att faktiskt vara närvarande när man gör det man gör, njuta av nuet, glädjas åt det som går vägen och rycka på axlarna åt det som inte går vägen. Men det är svårt! Särskilt det där med att rycka på axlarna åt det som inte går vägen tycker jag är besvärligt. Jag har extremt svårt att släppa saker som går fel, särskilt om jag på något sätt kan få det till att det är mitt eget misslyckande som har orsakat det hela. Det går så lätt prestationsångest i allt möjligt för mig!

Och nu är jag så stressad att jag får nackspärr, ryggskott och koncentrationsproblem. Jag har under våren märkt att jag har svårt att tagga ned och göra ingenting. Faktiskt till och med svårt att göra bara en sak i taget! Men trädgårdsarbete är soft, handarbete också. Och att spela piano! Synd bara att pianopallen är för låg så att man får ont i ryggen av den med.... :)

Intressant nog så började jag prata om detta med några ganska ytliga bekantskaper igår. Det är ju djupt personligt och jag har oftast svårt att prata om mina problem att hantera stressen med vänner och familj. Med några jag inte känner så bra, barnens dagisvänners föräldrar som jag fikade med under pågående barnkalas, var det däremot inte särskilt svårt, eftersom man kan hålla en lätt och avspänd ton då. Och vad som kom fram var just att ALLA verkar känna samma sak. Stress och prestationsångest på hög, avslutningsfester på varenda aktivitet man nånsin har satt sin fot på, dagis och skolor, födelsedagar, resor och måsten.

Men vet ni vad: det är OK att tacka nej, även till roliga och sociala saker. Jag över på det, och kommer inte att sätta min fot på jobbets sommarfest ikväll. Så det så. Istället kommer jag att läsa en saga för mina barn och gå ut på en kvällspromenad. Eller kanske se en film med min man. Hinner man inte sånt så tar själen stryk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar