onsdag 6 juni 2012

Mina största miljösynder

1. Bilen. Ja, vad ska jag säga? Att de flesta andra här på gatan i vårt rätt välbeställda villaområde har två bilar är knappast ett bra försvar. Vi har ju faktiskt cykelavstånd in till stan och dessutom en fullt tillfredsställande busstrafik. Vi använder bilen till längre resor, för att handla - och ibland till vardags. Givetvis borde vi kunna dra ned på det ännu mer (till vardags är det sällan som den är helt oumbärlig och handla kan man ju faktiskt också göra med cykelkärra) och till och med för längre resor börjar det kännas som ett rimligt alternativ att ta tåget nu när barnen är snäppet större och man inte behöver släpa med sig vagnar, resesängar, blöjor i massor vart man än ska. Däremot är jag inte redo att släppa bilen helt. Den ger en sorts frihet att falla tillbaka på som jag finner svår att avstå från, ifall jag inte verkligen måste.

2. Flygresorna. Vi har familj i Centraleuropa och reser därför utomlands med flyg flera gånger per år. När barnen blir större antar jag att man skulle kunna ta tåget istället, men det är rätt mycket dyrare och tar 1,5 dygn i varje riktning så det får vänta ett litet tag till. Så det är vad det är för ögonblicket.

3. Köttätandet. Jag har varit vegetarian i många år men började äta kött när jag väntade vårt andra barn. Jag är inte just nu beredd att skippa köttet helt igen, däremot jobbar jag på att begränsa vårt köttintag och försöka se till att det kött vi äter är av god kvalitet, både etiskt och miljömässigt. Det innebär just nu att vi köper lokalproducerat och kravmärkt kött på stormarknaden, men framöver tänker vi beställa kött direkt från en gård här i närheten. Jag ska också försöka öva upp mina (helt bortglömda) skills i vegetarisk matlagning.

Återkommer med uppföljning av köttprojektet. Vad är era största miljösynder, och vad tänker ni göra åt dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar