tisdag 7 augusti 2012

Efter semestern

...är det inte riktigt än för mig och barnen, som är lediga i över två veckor till. Men vi är ju hemma nu i alla fall. Jag är nöjd med att ha lite ledig tid till att hålla efter mitt hus, och jag är även nöjd med att umgås med mina barn ostört. Vi tog överlappande semestrar för att kunna ge dem ett långt sommarlov - min man började med 2 veckors föräldraledighet (vi har några veckor kvar på lägstanivån, dvs nästan inte betalda alls), sedan hade vi fyra veckors semester tillsammans, och nu har jag två veckors semester till (förra året var jag mycket föräldraledig och hade därför sparade semesterdagar att ta ut; jag drygar ut dem med några fp-dagar på slutet). För barnen innebär detta drygt 8 veckors sommarlov.

Våra semestrar är ofta lite röriga. Det är inte så mycket för att vi är röriga (hoppas jag) som för att vi bor långt ifrån våra familjer och har många människor som vi vill hinna träffa under semestern. Följaktligen har vi under våra fyra gemensamma veckor hunnit med en knapp vecka i hyrd stuga på östkusten, 10 dagar hos farmor och farfar (under vilka maken och jag dessutom passade på att sticka iväg ett par dagar  för oss själva och lämna barnen hos farmor och farfar - en investering både i äktenskapet och i barnens relation till farmor och farfar om ni frågar mig!), och en vecka med min familj på sydkusten. Även om alla dessa resor har varit tämligen barnvänliga och anpassade till barnens behov är det ganska jobbigt för en 5,5-åring och en knappt 4-åring att avverka tre resor på en månad, med bara några dagars mellanlandning hemma mellan varven. Så därför är jag också tämligen nöjd med att deras sommarlov börjar och slutar med två lugna veckor hemma. Vi planerar att göra typ... ingenting. Lite hus- och trädgårdspyssel blir det väl alltid, och så kanske vi träffar nån kompis någon dag. Men väldigt low key.

Jag märker att barnen mår bra av detta. Idag har de hjälpt mig att vattna i trädgården och att spackla och fläckvis måla en vägg. Den stora har också hjälpt till att måla ett gäng fotoramar som vi ska sätta upp i deras rum. Vi har lagat mat (de plockade kryddor i trädgården som vi gjorde pesto av) och de har tagit ett låååångt bad. Och så har vi omsorgsfullt vilat middag.

Leve lugnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar