tisdag 21 augusti 2012

Självförsörjning?



Anledningen till att jag har samvetssnurr är väl egentligen att jag är lite rädd att katastrofen kommer. Kanske tror jag inte på allvar att den stora miljökatastrofen och/eller den stora finanskraschen kommer, men jag vill i alla fall göra mitt bästa för att inte bidra till dem. Och så vill jag kunna ta hand om oss lite på egen hand, liksom sprida riskerna lite och inte ha alla ägg i samma korg.
 
Synd att ingen gillar gädda...

Min make gillar att fiska och har fått ett antal gäddor i sommar - i havet fiskade han efter öring men fick bara gäddor, och i Mälaren fiskade han efter gös men fick också bara gädda. Han släppte dock tillbaka samtliga. Enligt Naturskyddsföreningen är det miljömässigt OK fiska såväl gös som gädda - däremot är det inte hälsosamt i större mängder att äta dem, eftersom de är rovfiskar som ligger högt upp i näringskedjan och kan ackumulera t ex kvicksilver, PCB och dioxin. Men nån gång ibland går det väl bra, om man nu gillar gädda. Samt inte är gravid eller ammar. Här hittade jag en tio år gammal undersökning som visade att gädda och gös från Mälaren håller förhållandevis låga halter av de vanligaste gifterna.

Tur att alla gillar rödbetor!

Våra odlingar går det lite bättre med än fiskandet. Vi äter gärna det vi har odlat, det mesta av det i alla fall, men vi har odlat alldeles för lite! Vi är ingenstans i närheten av att vara självförsörjande på grönsaker. Men sallad har vi inte köpt på hela sommaren... Morötter, rödbetor och sockerärtor har vi inte heller köpt på ett bra tag, men vi har inte så många kvar så vi får väl börja köpa igen snart. Schalottenlök däremot har vi mycket av och kommer inte att behöva köpa igen förrän till vintern.  

 
 
Blåbär från skogen

Och så försöker vi ta vara på vad naturen bjuder: jag plockar blåbär och svamp (så mycket jag orkar för myggorna) och försöker täcka vår egen konsumtion av sylt, saft (extremt liten, eftersom barnen inte gillar saft?!) och bär till bakverk och smoothies. Så slipper man importerade miljöskurkbär. Nästa steg blir att proviantera lokalodlat på torget. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar