lördag 9 februari 2013

"Bregottmamman" och andra badföräldrar

Ett gammalt Mor Grön-inlägg som jag gillar väldigt mycket handlar om hur vuxna tenderar att överföra sina kroppskomplex till barnen. Jag fick anledning att tänka tillbaka på det inlägget idag, för vi var på badhuset och badade med alla barnen från barnens dagisgrupp.


Vi har två barn i samma dagisgrupp, så vi gick förstås båda två (de är inte större än att man fortfarande behöver vara en vuxen per barn), men jag måste erkänna att jag väntade mig att de andra dagisföräldrarna skulle vara en majoritet pappor. Det föreföll mig som att de förmodligen skulle vara bekvämare med att umgås med de andra dagisföräldrarna (som man ändå inte känner så väldigt väl) iklädda badkläder, än mammorna. Men tji fick jag!
Könsfördelningen bland föräldrarna var extremt jämn, och det var till och med ett barn som hade med sin mormor. Den enda förälder som inte badade var en jätteförkyld pappa. Alla var glada, avspända och badade som det passade dem, och så hade vi en gemensam fikastund mitt i, både för att det var trevligt och för att 5-åringar inte orkar bada så värst länge i streck utan lite energipåfyllnad. Och barnen tyckte förstås att det var hur kul som helst att sammanstråla med dagiskompisarna i simhallen!

Jag är extremt positivt överraskad! Det var minsann ingen som utstrålade att det var pinsamt att bada med dagis, eller att man borde skämmas över sin baddräktsklädda kropp. Nejnej. Alla bjöd till och fokuserade på det viktiga, nämligen att det är kul att bada. Vi kommer antagligen att bada med dagiskompisarna fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar