torsdag 14 mars 2013

Önskelistan

Det är vissa saker som jag känner skulle höja min livskvalitet avsevärt. Kanske får jag inte till alla eller ens någon av dessa saker under 2013, men jag skriver ned dem i alla fall, för att minnas vad jag önskade mig mest i mars i år. Utan inbördes rangordning:

1. Varmkompost
Det borde egentligen inte vara så svårt att ordna en varmkompost. Kanske en sån där japansk historia? Jag vet inte hur det funkar med en Bokashikompost, men för en traditionell varmkompost kan det vara så att man måste begära tillstånd om man bor som vi. Egentligen bottnar min längtan efter en varmkompost i en egoistisk längtan efter att få producera egen jord snarare än i miljöomsorg, för vi sopsorterar redan idag, och kommunen gör biogas av vårt kompostavfall. Biogasen används sedan för att driva stadsbussarna. Och jag åker ju faktiskt buss ibland, i alla fall nu på vintern. Av vårt brännbara avfall blir det fjärrvärme, som bidrar till uppvärmningen av t ex vårt hus. Så what goes around comes around, så att säga. Däremot ska man kanske inte lita på att biogasframställningen och fjärrvärmeproduktionen är miljömässigt optimal. Men ändå bättre än inget. Fast helst vill jag alltså ha en egen varmkompost.

2. Fungerande kakelugn
Detta leder mig in på nästa önskan. Jag skulle gärna vara lite mindre beroende av den kommunala fjärrvärmen, men då måste jag se över vårt eget uppvärmningssystem. Jag har skrivit om det här. En sotare har jag redan haft ute, och han konstaterade att kakelugnen i sig är i fint skick. Så nästa steg mot att uppfylla min önskan om mer kontroll över vår uppvärmning torde vara att se över frånluftsvärmepumpen. Det är antagligen den som den som gör att det ryker in något så vansinnigt när vi försöker elda i kakelugnen.

3. Solceller
En sak till att göra på energiområdet skulle kunna vara att byta elleverantör. Vattenfall är ju ständigt på tapeten och deras eko/reko-rykte är tvivelaktigt. Jag drömmer om att sätta upp några mindre solceller på vår soliga södergavel, inte för att bli självförsörjande på el, men för att kunna täcka åtminstone en liten del. Och då gäller det både att införskaffa solcellerna och installera dem, och att byta elbolag till något mindre bolag som tar emot den överskottsel vi eventuellt producerar en solig dag i sitt system och drar av kostnaden en annan dag då våra solceller inte producerar. Denna önskan kräver alltså både att jag läser på lite, och att vi sparar lite pengar till installationen.

4. Fler fruktträd
Jag vill absolut ha fler fruktträd! Men var ska de stå?

5. Pallkragar
Min önskan om fler pallkragar måste nästan uppfyllas i år. Förra säsongen var det sjukt trångt i grönsakslandet, och ändå räckte grönsakerna bara precis över själva odlingssäsongen. Dessutom har jag lovat sexåringen (som är mycket odlingstaggad) ett eget grönsaksland, och eftersom våra blomsterrabatter visade sig vara omgärdade av giftiga stockar kan kryddorna inte bo där längre, utan behöver också få ett nytt hem. Jag har försökt få tag på begagnade pallkragar hos transportfirmorna men det är svårt (och de ska ju helst inte vara tryckimpregnerade heller, då kan jag ju lika gärna hålla till godo med de giftiga stockar jag har...) så kanske blir jag tvungen att punga ut med 199 kr/st på något av varuhusen. Då är det väl nästan billigare att köpa virke och bygga själv?

6. Murade rabattkanter
Ja, för de nuvarande rabattkanterna är tyvärr giftiga stockar. Så svårt kan det väl inte vara att mura stiliga kanter, bara man får bort de eländiga stockarna först?

7. Växthus
Jag vet var det borde stå och allt. Men kanske är det för dyrt och krångligt att skaffa ett helt växthus? Jag fortsätter att längta och drömma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar