tisdag 26 mars 2013

Däck

Nu är det snart vår, så det så. Och för att markera det lämnade jag in mina uttjänta sommardäck på däckverkstaden för att få nya sommardäck monterade. Efter påsk är de klara, så då bokade jag också en tid för att få de nya sommardäcken på bilen. Viss lathet ligger det väl i att anlita en däckverkstad för självadäckbytesjobbet, men efter att ha provat på både att lämna in bilen och få tillbaka den bytt och klar efter tio minuter, och att göra det själv och stå i timmar och svära över domkraft och fastgeggade muttrar.... ja, låt oss säga att det lätt är värt 300 kr för mig att slippa sabba en hel dag för att byta däck!

Som vi alla vet är inte bilkörning med vinterdäck nån miljömässig hit, eftersom vinterdäcken river upp mer skadliga partiklar i vägbanan och dessutom gör att bilen drar mer drivmedel (eftersom friktionen mellan däcket och vägbanan är större). När det är vinterväglag ska man förstås använda vinterdäck, allt annat vore ju trafikfarligt (och olagligt), men så fort det inte råder vinterväglag längre önskar jag dem dit pepparn växer (det samma gäller faktiskt också cykelns vinterdäck, som förstås inte har samma miljöpåverkan, men som gör det väldigt tungt att cykla på torr vägbana). Nu har vi i flera veckor haft torrt och fint väglag på alla större vägar - men i vårt kvarter är det en decimeter bucklig is. Så därför har jag varit glad att ha vinterdäcken när vi har slirat hem. Men nu ska de väck! Jag går ut och skottar undan lite halvsmält is framför huset också, så kanske grannarna gör det samma med sina isfläckar....

På däckverkstaden gjorde jag i alla fall mitt bästa för att informera mig om vilken sorts däck man ska ha, när jag nu beställde nya. Enligt killen bakom disken fanns det ingen rättvisemärkning på däck (jag var ju intresserad av råvaruframställningen) och den miljömärkning som finns avsåg köregenskaper (alltså att däckets utformning bidrar till hur mycket avgaser som släpps ut när man kör med sin bil) snarare än däcktillverkningen. Däckkillen blev riktigt uppiggad av att jag frågade om detta och sprang ut till kollegorna för att börja dividera om varifrån däcken och själva gummit kom. Resultatet av hans efterforskningar var att gummiråvaran antagligen kom från samma ställe (i alla fall före jordbävningen från Haiti) och att omständigheterna där nog var "lika illa" oavsett däckmärke. Själva däcktillverkningen däremot sköttes, i stigande prisklass förstås, i Kina, Turkiet eller Tyskland.

Min däckkille sa att ingen någonsin hade efterfrågat rättvisemärkta däck förut. Så jag bad honom ta till protokollet att det finns (åtminstone 1!) en efterfrågan på sådana. Och jag behöver antagligen nya vinterdäck till vintern också, eller åtminstone nästa år, så jag kommer att fråga igen då. Min utmaning nu går till er andra som också behöver nya däck: Kan ni ta på er att också fråga efter däck som miljömässigt och rättvisemässigt är hyggligt producerade?

(Jag lägger in en liten genus-brasklapp också: undersökningar visar ju att kvinnor rutinmässigt är mer insatta och engagerade i eko/reko-frågor än män - men det är i högre utsträckning männen som ansvarar för just bilen och dess underhåll. Det spelar antagligen en roll för vad som efterfrågas i däckväg. Så, mina damer, om nu Mannen i huset sköter bilen, påpeka för honom att däckframställning är en viktig fråga! Eller fixa det där med sommardäcken själva. Han kan ju stryka under tiden. :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar