lördag 8 september 2012

Azalean: återkomsten!

 
Denna stackars krukväxt köpte min man i vintras nån gång. Och så blommade den snällt - i typ en vecka! Sedan vissnade alla blommorna och föll av, och massor av blad också, och den såg tämligen risig ut. Men eftersom den verkade vara levande, trots allt, så fick den stå kvar i ett hörn där den inte syntes så mycket och fick väl lite vatten då och då. När sommaren kom och jag ändå höll på att plantera i tid och otid fick den en större kruka och lite ny jord, samt dunderkuren som jag använder till alla växter: en dos gräsklipp och kaffesump i botten av krukan. Sedan stod den snällt på uteplatsen hela sommaren och gjorde inget särskilt väsen av sig. Några gånger har jag säkert vattnat på den, när jag ändå har gått förbi med slangen, men den mesta tiden har det ju regnat alldeles tillräckligt. 

För nån vecka sedan började jag tycka att det såg tomt ut i fönstren inne, så då fick den komma in, och så passade jag på att klippa bort de längsta kvistarna, i tanken att det kanske skulle komma några nya blad i den rätt nakna mitten då. Och så gav jag den lite ny kaffesump. Och taa-daa! Den har inte bara skaffat massor av nya blad utan även knoppar! Till och med de avklippta kvistarna, som jag ställde i ett vattenglas i tanken att de kanske ville sätta nya rötter, har valt att skaffa blommor istället! Där ser man. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar