onsdag 12 september 2012

Äppelmos

Det är trevligt att utnyttja det naturen ger, tycker jag, så när en god vän som har massor av fina äppelträd erbjöd mig att komma och plocka fallfrukt nappade jag direkt. En halv bautakasse full av äpplen blev det. Några av dem var fina och får vara "frukt-äpplen", alltså såna där man äter till mellanmål. Några kommer det definitivt att bli äppelpaj av också, till helgen. Men de flesta är lite stötta eller fläckiga och kommer därför att bli till mos.
Det gör inget om äpplena är lite kantstötta, det skär man bara bort. Sedan delar man äpplena i lagoma bitar, med kärnhus och skal kvar ifall de är fräscha och inte maskätna, och lägger dem i blöt. Blanda lite askorbinsyra (1 krm/liter vatten, finns i kryddhyllan i mataffären) i vattnet så att de inte mörknar. När du har lagom mycket, typ 2 liter äppelbitar, kokar du dem med 1 dl vatten. Koka tills de är mosiga. Sedan mixade jag dem med stavmixer och passerade dem genom ett finmaskigt durkslag (av stål helst, plast är lite läbbigt när det handlar om varma saker, tycker jag). På så sätt blir skal och kärnhus kvar i durkslaget och moset som man trycker igenom blir slätt. Jag upprepade proceduren två gånger, och första gången tillsatte jag mer askorbinsyra (1 krm/liter färdigt mos) när jag hade pressat färdigt - men då hade moset redan hunnit mörkna en del. Så andra gången rörde jag i askorbinsyran innan jag passerade och då blev det ljusare mos. 

Medan jag höll på med detta steriliserade jag burkarna genom att diska dem noga och lägga dem på en plåt i ugnen och värma upp den till 120 grader. Sedan fick de vara där inne ett tag så att alla eventuella bakterier hann stryka med. 
 
När allt moset blivit passerat hällde jag i socker, ca 1,5 dl per liter mos, och kokade upp det. Det fick koka i fem minuter, och sedan i med det i burkarna till nån centimeter från kanten. Till slut skulle det konserveras, och då ställde jag alla burkarna på en wettexduk i en stor kastrull och fyllde på med vatten till 2/3 av burkarnas höjd. Det fick sedan sjuda i 20 minuter. Klart!

Så lite pilligt var det allt. Men jag tror att det var värt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar