lördag 15 september 2012

Fröskörd

Eftersom vi inte kan äta av kryddorna mer, satsar jag på att de alla ska gå i blom så att jag kan få frön att plantera till nästa år. En rödbeta som min omtänksamma 5-åring har planterat i en slipersomgärdad rabatt verkar gå samma öde till mötes. Innan vi drog upp de uttjänta sockerärterna skördade vi de sista maskätna baljorna och lade själva ärterna på tork. Men de kanske var för omogna för att kunna ge upphov till nya sockerärter nästa år, vi får väl se.
Korianderfrön och dillfrön har vi samlat. Jag har köpt några frön på tradera också. Och förstås samlat på mig en del fröpåsar.... Jag behöver nog organisera dem på något smart sätt, gärna med åtskillnad på blommor och grönsaker och saker som ska planteras på hösten och våren och inne och ute - mitt stackars huvud som redan är sprängfyllt av massor av detaljer om olika saker håller på att få brist på arbetsminne eller hur det nu heter när datorer har dåligt närminne. Så jag vill gärna komma på ett system där jag slipper hålla så mycket i huvudet.
 
Persiljefrön och solrosfrön har vi också plockat.
 
Men solrosfröna blir väl mest fågelmat, kan jag tänka mig. Förra vintern hade vi dem stående i en ful påse bakom gardinen i hallfönstret, så att man enkelt kunde ta med sig en näve och lägga på fågelbordet när man ändå skulle ut. Men det blev ju rätt skräpigt, eftersom man oftast spillde lite när man stack ned handen i påsen, och så syntes ju den fula påsen utifrån. Så i år har jag tänkt mig att försöka loppa ihop nån liten prydlig korg eller så som solrosfröna kan vara i, och gärna nån liten skopa att ta dem med så att vi inte spiller så mycket. 


2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är! Jag önskar jag var så duktig att jag samlade på mig frön av olika slag :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Men det är nog minst lika mycket snålhet som duktighet som talar ...plus att barnen gick igång på att plocka frön!

    SvaraRadera