måndag 3 september 2012

Grönsaksstatusen

Jo, jag är ju en sån som odlar mina egna grönsaker också. Fast på en löjligt liten skala, jag måste verkligen försöka utvidga till nästa år! Nåja, så här går det i alla fall:
 
Vi har skördat de sista rödbetorna. De minsta av dem kommer från den lilla lådan, där de hade det tämligen trångt. Rödbetorna har räckt till ett par middagar, kanske 4-5 st, och här i skålen syns råmaterialet till morgondagens middag. De har varit goda, och trevliga att skörda, men visst skulle jag vilja ha så många att jag kunde fylla förrådet med nån säck att talla ur i vinter... Samma sak med potatisen, den tog också slut snöpligt fort även om den var god så länge den varade.
Jag misstänker att samma sak kommer att hända dessa förtjusande jordärtskockor. De växer och är rätt fina, och förhoppningsvis ger de också material till någon eller några middagar. Men jag vill ju egentligen bygga upp ett lager av dem...
Dessa purjolökar har jag dock hopp om lite högre återbäring på. Jag hade en ordentlig samling av dem i lådan, men de stod rätt trångt, så nu när vi hade plats i den stora odlingsbädden, efter att ha dragit upp de sista morötterna (ännu en sak som jag skulle ha viljat ha MER av!) och slutligen vinkat adjö åt sockerärterna, flyttade jag dit ungefär hälften. Just de här två har dessutom stått i en blomkruka hela sommaren, men de verkar ju ha klarat det finemang! Det kändes inte helt kul att flytta dem så här sent på säsongen, men å andra sidan hade de inte precis förutsättningar att utvecklas optimalt i lådan heller. Så jag håller tummarna.
Tomaterna visade det sig var av två olika sorter, en liten päronformad historia och en större rund sak. Jag har flera plantor av båda sorterna och nästan alla har frukter och/eller blommor. Så bara det blir lite sol till så kanske de ändå, mot alla odds, kommer att leverera? Jag har flyttat ihop allihop på trädgårdens allra varmaste och soligaste plats för att de inte ska missa en enda stråle. Men jag vågar knappt skriva om det av rädsla för att jinxa det. 
Broccoliplantorna, som det var så himla mycket oro för och hallabalo om i våras, har faktiskt tagit sig. Och inte är det stort precis, men spanar man i mitten på dem så ser man några begynnande broccolibuketter. Det blir inga mängder av det heller, men om det blir något alls får det definitivt räknas som en framgång.
Den stackars lådan innehåller två blomkålsplantor, som det nog inte blir några blomkål på, i alla fall har jag inte sett till några ännu, några rotselleri som antagligen behöver gallras för att ha någon slags chans, ett gäng kvarvarande purjolöjar och några sorgligen uppätna kålrabbi. Om det verkar som att de har oproportionerligt mycket plats (givet hur trångt de andra har det) så beror det på att jag har dragit upp rödbetorna som växte ytterst. Jag vet, det här kan verkligen inte kvala in som genomtänkt odling, men ATT det överhuvudtaget lever något i den där lådan måste räknas som en succé. Så det så.

Sedan har jag återsått lite saker som var för små för att fotografera ännu: En sen sorts huvudsallad där potatisen växte, en andra omgång spenat där schalottenlöken stod, och en andra omgång rädisor och plocksallat där bondbönorna var. Om det bara blir lite mer sol kommer vi nog att kunna plocka av detta mot slutet av månaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar