lördag 22 september 2012

Pretentiöst

Jag gillar skaldjur, men det gör inte resten av familjen. Så när jag är solokvist går jag loss på krabba. Lite hemmagjord aioli och rostat bröd till, och saken är biff. Som det pretto jag är tänkte jag också koka buljong på skalet. Trots en del googlande och letande i gamla kokböcker hittade jag inget idiotsäkert recept, så jag höftar lite:

Krabbskalen, vitlök och scharlottenlök frästa i lite olivolja. På med vatten så att det täcker, rätt mycket salt och rosmarin (som var den örtkrydda jag råkade ha till hands - de andra växer ju i Giftiga Rabatten, men rosmarinen har bott i kruka ute hela sommaren och har nu hamnat i köksfönstret tillsammans med den envisa citronen som vägrar blomma och några stackars paprikor) och koka i kanske en halvtimme eller så. Jag pytsade i lite sherry också, för jag har en öppen flaska i kylen som jag köpte för att använda till diverse kantarellbaserade anrättningar (efter att ha korsförhört den stackars tjejen på systemet ett tag, jag hade ingen vidare koll på sherry, kände jag). Sedan sila av krabbdelar och kryddor och ev koka en stund till för att reducera (=göra buljongen starkare). Här behövs det kanske inte; jag tänker nog använda den till soppa ändå. Fast å andra sidan vill jag nog frysa den, och då tar den ju mindre plats ju mindre vatten det är i, så kanske ändå.

En annan juste sak man kan göra när man är ensam hemma (förutom att äta mat som ingen annan gillar, menar jag) är att lyssna på musik man gillar på hög volym. Den här, till exempel, är grym att laga mat till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar