onsdag 5 september 2012

Mindre lyckade odlingar

Jag måste ju i ärlighetens namn få till ett inlägg om mina misslyckade odlingar också! Det finns en del såna, eftersom jag är en total odlingsrookie. Främst gäller det pumpan, som växte så det knakade, och blommade lite grann, och som jag stolt visade upp här på bloggen i maj nångång. Men sedan dog den knall och fall i juni, och jag vet inte varför. För mycket vatten? För lite vatten? För lite näring? För liten kruka? Oklart men man får väl försöka igen nästa år.
Sedan var det ett gäng saker som kom i jorden för sent, och som jag tror att jag skulle kunna hantera bättre ifall jag hade ett växthus.... eller bättre väder! Gurkor förodlade jag mycket snyggt och prydligt i vardagsrumsfönstret, och sedan dog allihop när jag planerat ut dem. :( För kallt i jorden, kanske? I alla fall väntade vi då ett tag och direktsådde sedan de fem eller så frön som fanns kvar i påsen. Det enda resultatet är den här lilla stackaren, som har skuggats av välväxta sockerärter hela sommaren. Det ska nog till någon form av mirakel för att det ska bli nån gurka på den här.
Samma tema gäller för kronärtskockorna. De förodlades inne, fast lite väl sent, och stod sedan i varsitt gammalt mjölkpaket ett bra tag innan jag till slut kom mig för med att tjoffa ner dem i en bautakruka. Nån skörd lär det väl inte bli... men å andra sidan hörde jag bestämt nånstans att de är tvååriga så kanske kan det bli något på dem nästa år om man lyckas övervintra dem? Om någon vet hur man ska hantera dem får ni gärna upplysa mig!
Fänkålen planterade vi på tok för tätt, och den verkar inte bli något annat än stjälkar. De är i och för sig fullt ätbara kokade, men det vore ju coolt om någon av dem kom sig för med att bilda en knöl.
Det ena äppelträdet var ganska vildvuxet och jag beskar det efter bästa förmåga i höstas. Men jag måtte ha gjort något rejält fel, för det är extremt få äpplen på det i år. Och de äpplen som ändå fanns har jag plockat och gjort äppelkaka av - så det så! Kanske skulle jag kunna skylla äppelbristen på bi-brist, men det andra äppelträdet, som inte var vildvuxet och som jag följaktligen inte gav mig på i höstas ger betydligt fler äpplen. Fast ingen rekordskörd där heller, precis, så kanske är det inte bara mitt fel. Vi kan väl komma överens om att skylla på vädret, det funkar ju nästan jämt!
Slutligen en glad nyhet: Paprikorna som har stått i morgonsol och eftermiddagsskugga i för små krukor och varit lite halvförsummade hela sommaren tänkte jag absolut kategorisera som misslyckat plantprojekt, men när jag tittade närmare på dem upptäckte jag att två av dem visst ändå har givit sig på att producera paprikor! Lilleman och jag slängde snabbt ned dem i lite större krukor, med näringsrik halvkomposterad gräsklipp och lite kaffesump i botten, och lite ny jord på det, och flyttade ihop dem med tomaterna på trädgårdens varmaste plats i hop om att kunna ge dem lite senkommen uppmuntran.

2 kommentarer:

  1. Jo, de finns nog i varje trädgård... de odlingsförsök som inte blev lyckade. Själv brukar mina misslyckanden beror på att jag glömmer vattna eller att hjortarna är framme.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Oj, hjortar, så exotiskt! :) Här vet jag att grannarna har problem med rådjur, men vår tomt ligger (på gott och ont) lite inklämd, så jag har inte märkt av dem alls. Fast en annan teori är att de kanske inte gillar järnvägssliprarna....

    Vi har ju varit borta en del i sommar och då går det ju förstås så där med vattnandet och en del växter klarar det medan andra styker med. Men den stackars lilla gurkan har faktiskt tre blommor nu!

    SvaraRadera