fredag 7 september 2012

Kantarellsoppa och äppelkaka

Hösten verkar vara på ingång här? Det är kallt på kvällarna nu, jobbet har dragit igång på full hastighet och jag har blivit förkyld. För första gången sedan i vintras kändes det påkallat med levande ljus på bordet. Vad passar då bättre som vegetarisk middag än kantarellsoppa och äppelkaka?
Soppan byggde på köpt potatis, egenodlade schalottenlökar och egenplockade kantareller och trattkantareller. Jag stekte först svampen (som redan var förvälld, den ska ju helst förvällas samma dag som man plockar den; har man helt nyplockad svamp så får man alltså förvälla den innan man steker den) i rejält med smör i en kastrull. Sedan tog jag upp svampen ur kastrullen och fräste tärnad potatis och hackad schalottenlök i smöret. I med vatten och buljong och koka tills potatisen är mjuk. Mixa slätt, späd med mjölk eller grädde, smaka av med salt och peppar och så toppa med den stekta svampen.

Kakan är min pappas klassiska recept och jag använde de få äpplen som faktiskt fanns på trädet.

Gott blev det i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar